maandag 15 november 2010

Seenot im Rettungsboot (Lifeboats)

Inleiding:
De Santa Timea is lek geslagen op een rif en gezonken. De bemanning heeft zich inmiddels in de reddingsboten begeven en maken zich op voor een barre roeitocht over het gevaarlijke rif richting het vaste land. En nu maar hopen dat we het levend halen!

Principe:
In dit spel moeten de spelers de eigen bemanningsleden veilig en wel aan land zien te krijgen. Verdeeld over één maar veelal over meerdere boten beginnen de manschappen hun tocht richting het vaste land. Hoe het een ieder zal vergaan is onzeker maar één ding staat vast; alles geschied geheel legaal en op democratische wijze.
Bij alles wat staat te gebeuren in dit spel kunnen spelers met elkaar overleggen wat te doen. Dit zal uiteindelijk leiden tot een stemming waarna een actie, op basis van meeste stemmen gelden, wordt uitgevoerd.

Hoe gaat dit in zijn werk;
Welnu, met bijvoorbeeld 5 spelers zijn er 6 boten (aantal spelers +1) in het spel, verschillend van kleur en voorzien van bemanningsleden van vaak meerdere spelers per boot. De kleuren van de boten komen overeen met de speelkleuren van de spelers. De extra boot is altijd de zwarte boot. Elke speler heeft ook een set kaarten in de hand. Deze kaarten bestaan uit de 6 verschillende kleuren die meedoen in het spel als ook 3 kapiteins kaarten. De reis naar het vaste land kan beginnen en wel volgens een vast patroon. De startspeler kondigt het eerste “event” aan.

“Eén van de boten krijgt een lek”
Alle spelers moeten nu bepalen welke boot een lek krijgt. Bij voorkeur niet in een boot waar je zelf in zit. Wellicht vind je medestanders om er voor te zorgen dat de stemming gunstig uit zal vallen. Na ampel beraad volgt de stemming waarbij elke speler dicht zijn stem uitbrengt door een kaart te spelen. Na het gelijktijdig opendraaien van de stemkaarten kunnen we gaan vaststellen welke boot er een lek krijgt.
Ho ho, niet te snel. Wat als er een gelijke uitkomst is voor 2 of meer schepen? Geen nood, de startspeler is in deze degene die geheel naar eigen inzicht de beslissing voor de medespelers zal nemen. Als een speler zijn zin kosten wat het kost wil doordrijven kan hij één van zijn kapiteinskaarten uitspelen. Indien de speler dat doet mag hij de andere spelers overrulen en zijn eigen voorkeur doordrukken. Dat is mooi! Ja maar niet als er meerdere spelers tegelijk een kapiteinskaart uitspelen? In dat geval vallen de kapiteinskaarten tegen elkaar weg en zijn het de gekleurde kaarten die het lot bepalen. Verder is het goed om te weten dat een kapiteinskaart, eenmaal gespeeld, uit het spel gaat dus daar moeten we zuinig mee omspringen.

“Man over boord”
Ja en wat als er een lek in een boot komt die vol zit met manschappen? Ook hier is rekening mee gehouden, we gaan er natuurlijk over stemmen. Alle spelers aanwezig in de boot hebben inspraak en doen deze stemmingsronde mee. Het aantal stemmen van elke speler wordt bepaald door het aantal pionnen in de boot. Daarbij is een gewone pion 1 stem waard en een grote pion 2 stemmen. Zo zal de minderheid in de boot al gauw gaan samenspannen tegen de meerderheid en als die minderheid denkt het niet te redden dan is een kapiteinskaart misschien de oplossing. Hoe dan ook, uiteindelijk zal er een man over boord moeten en wordt de positie in de boot gevuld met een lek.
Als er meer lekken in de boot zijn dan dat er manschappen in zitten zinkt de boot zo wie zo. Het is maar dat je het weet.


“Boot gaat varen“
Als één van de boten dan uiteindelijk mag gaan varen betekend dat natuurlijk wel dat we ook hier over moeten stemmen. Ja beste spelers ik schreef al eerder dat dit een democratisch spel is dus we doen niets zonder de inspraak van elke speler aanwezig.

“Bootje hoppen”
De laatste actie in de speelbeurt is het wisselen van boot. In deze fase moet elke speler één van zijn pionnen uit een boot halen en achter die bewuste boot plaatsen. De startspeler mag als eerste gevolgd door de speler aan de rechter hand. We gaan dus tegen de klok in. Aangezien er uit elke boot maar één pion mag stappen kan het zijn dat sommige spelers helemaal niet uit hoeven/kunnen stappen. Zodra de laatste speler zijn pion uit de boot heeft laten stappen is deze ook meteen weer de eerste die een boot in mag stappen. Hierbij nog wel even de opmerking dat de pion niet in de boot mag stappen waar hij net uit gestapt is. Met de klok mee stappen alle opvarenden weer in andere reddingsboten waarbij de startspeler dit als laatste mag doen, als hij dit kan. Kan dit niet omdat alle andere boten inmiddels vol zitten dan is het spijtig maar helaas, zijn pion is in het strijdtoneel ten onder gegaan.

Ziezo we hebben er één speelronde opzitten en als we nu de startspelersteen doorgeven dan beginnen we weer van voren af aan. En zo ploeteren wij rustig voort totdat alle pionnen veilig aan land zijn gekomen of totdat de laatste reddingsboot roemloos in de golven ten onder is gegaan. Nu rest ons nog het tellen van punten om zo de overwinnaar te kunnen feliciteren.

Wat ik er van vind:
Seenot im Rettungsboot is wat mij betreft een geslaagde partygame. Het kan er in de discussies pittig aan toe aan en spelers kunnen elkaar behoorlijk dwars zitten door openlijk samen te spannen of elkaar geniepig tijdens het stemmen toch onderuit te halen. Samenwerking is in dit spel onvermijdelijk om te kunnen overleven zo zien we haat en nijd in de ene beurt volledig omslaan naar ouwe jongens krenten brood in de volgende ronde.

Categorie:




Info algemeen:
Uitgebracht in 1993 door Argentum Verlag
Ontwerper: Ronald Wettering
Spelersaantal: 3 – 6
Speelduur: 60 – 90 minuten
Verkrijgbaar: o.a bij “Allgames4you”



Geen opmerkingen:

Een reactie posten