dinsdag 16 november 2010

Carabande

Inleiding:
Voor mij is dit het ultime behendigheids “dexterity” spel wat ik ken. Ik ben zelfs van mening dat zelfs de grootste spellen hater het niet kan laten en toch ook even zijn geluk wil beproeven op de baan van dit ultieme race spel.

Principe:
Carabande is simpelweg een modulaire racebaan die je zo groot kan maken als je zelf wilt. (Nou ja, zo lang je maar voldoende onderdelen hebt en dus ook dozen aanschaft). Uw verslaggever in deze heeft inmiddels 5 dozen van dit spul en kan dan ook een aardig baantje neerleggen.

Iedere speler krijgt een racewagen in de vorm van een gladde en ietwat uit de kluiten gewassen damschijf. Om beurten schieten de spelers hun racewagens over de baan, handig gebruik makend van de vangrails (voor zover deze aanwezig zijn). Een potje Carabande gaat meestal over drie rondjes en de speler die als eerste zijn speelschijf over de finish schiet wint.

Het spel is in 2 minuut 30 uitgelegd. Naast het schieten van de schijf is het nog even goed om te weten dat het uit de baan schieten van de eigen of andermans schijf betekent dat de beurt voorbij is en dat de schijf weer teruggelegd wordt op de positie vanwaar geschoten is.

Alles goed en wel dat geschiet met schijven maar het zou natuurlijk nog leuker zijn als je nog wat lastige obstakels in je racebaan verwerkt. Aangezien ik daar niet vies van ben heb ik speciaal voor dit spel wat baanstukken verzaagd tot respectievelijk een “looping”, een “slingshot” en een heuze “hamburger hill”. Hoe ik dat gedaan heb kan je lezen op mijn site via onderstaande links:


Misschien ishet goed om nog even te melden dat minder ervaren schijvenschieters nog al eens eindigen met een blauw uitgeslagen nagel doordat ze op een hardnekkige onjuiste wijze de schijven door de kamer heen knallen. Verder is het tactisch gezien altijd goed om eerst even de baan met de vinger af te tasten. Het wil nog wel eens dat er zich kleine hoogte verschillen tussen de baandelen voordoen waardoor de schijf sneller uit de baan vliegt.

Wat ik er van vindt:
Carabande is veruit mijn favoriete behendigheidsspel. Leuk met 2 of 3 spelers maar met 8 spelers minstens zo leuk. Verder leg je tijdens het spelen ongemerkt nog een beste afstand af ook. Je zou het niet zeggen maar na elk schot moet je ruimte maken voor de volgende speler en je ziet spelers vervolgens, zonder daar erg in te hebben, rondjes lopen rond de tafel om zich al weer op te maken voor het volgende schot.
Het spel is dusdanig verslavend dat ik elk jaar toch ook weer even op de tweedehands markt op “Spiel” kijk om te zien wat een Carabande doos doet. Dit jaar heb ik me zowaar in weten te houden er nog een doos bij te kopen.

Categorie:


Info algemeen:
Uitgebracht in 1995 door Goldsieber
Ontwerper: Jean du Poël
Spelersaantal: 2 – 8
Spiel des Jahres 2007
Speelduur: 30+ minuten (afhankelijk van baanlengte en spelersaantal)
Verkrijgbaar: De Carabande variant is alleen nog 2e hands te krijgen. Let wel dat een tweedehands set zo rond de 30 euro ligt. Carabande is enkele jaren geleden opnieuw uitgebracht door “Ferti” onder de naam “Pitchcar” en is via internet sites en mogelijk via spellen speciaalzaken te verkrijgen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten