vrijdag 19 november 2010

Metropolys


Inleiding:
In de futoristische stad “Metropolys” proberen projectontwikkelaars hun imposante, stylvolle in beton, metaal en glas ontworpen gebouwen te bouwen op de mooiste en meest prestigieuse locaties in de stad. Door zorgvuldige planning en een goede voorbereiding kan de projectontwikkelaar zijn concurrenten te slim af zijn en de gebouwen daar bouwen waar ze het meeste tot hun recht komen.

Principe:
In dit spel voor twee tot vier spelers proberen de spelers hun gebouwen op de voor hen gewenste locaties in de stad te bouwen. Op tafel ligt de platte grond van de stad “Metropolys” opgebouwd uit een centrum omringd door vier stadsdelen. Deze vijf gebieden zijn van elkaar gescheiden door kanalen maar verbonden door vele bruggen. Elk gebied is opgedeeld in een bonte verzameling van stadswijken waarbij we vijf verschillende soorten wijken herkennen in zowel bestemming als kleur.


Elke speler heeft 13 gebouwen tot zijn beschikking oplopend van nummer 1 tot en met 13. De startspeler begint een bouwronde en plaatst één van zijn gebouwen op het bord waarna de volgende speler, met de klok mee, een gebouw met een hogere waarde kan plaatsen op een aangrensende wijk. (bruggen verbinden wijken ook met elkaar) De volgende speler mag, aangrenzend aan deze wijk nu een gebouw plaatsen. Dit plaatsen gaat net zo lang door tot alle spelers gepast hebben. De speler die als laatste zijn gebouw geplaatst heeft (de speler die het gebouw met de hoogste waarde heeft geplaatst, heeft het gebouw daadwerkelijk gebouwd. De overige gebouwen die in deze bouwronde geplaatsts zijn (gebouwen met lagere waarden) worden door de eigenaren terug genomen in de eigen voorraad.
De speler links van de startspeler begint nu een nieuwe bouwronde ergens op het bord. Deze excersitie wordt net zo lang herhaald tot één van de spelers al zijn gebouwen heeft kunnen plaatsen in de stad. Zodra dit het geval is stopt het spel en worden de punten geteld


De spelers verdienen punten door het uitvoeren van geheime opdrachten en door het verzamelen van fiches. Elke speler krijgt twee geheime opdrachten die punten opleveren. De basis opdracht bestaat uit het plaatsen van zoveel mogelijk gebouwen op een specifieke kleur/wijk. Deze opdracht levert de speler 2 punten op per gebouw per wijk. Een wat lastigere opdracht bestaat onderandere uit het plaatsen van groepen gebouwen rond pleinen, rond meren, op stadsdelen, aan weerszijden van bruggen etc. Hier kan men, afhankelijk van de opdracht, 4 tot 7 punten per set gebouwen mee verdienen.
Naast de opdrachten kunnen de spelers ook nog fiches verdienen die willekeurig over de stad verspreid zijn. Dit kunnen “metro” of “sjieke wijk” fiches zijn (leveren extra punten op) of “archeologie fiches” (leveren minpunten op)

Wat ik er van vindt:

Allereerst moet ik toch een opmerking maken over het speelbord. Het is niet bepaald het meest aantrekkelijke, laat staan overzichtelijke speelbord dat er is. Gelukkig zijn smaken verschillend dus je mag het hier van harte mee oneens zijn.

Metropolys kent een origineel bouw/veilingsysteem. Het spel is vlot uitgelegd en speelt snel en makkelijk. Het spel biedt voldoende uitdaging en mogelijkheden door de wijze waarop er punten verdiend kunnen worden. Deze ingredienten zorgen er voor dat dit spel met enige regelmaat op tafel verschijnt.

Het spel kent twee varianten. De familie en gevorderden variant. Het verschil zit hem in de geheime opdrachten.

Categorie:




Info algemeen:
Uitgebracht in 2008 door Ystari
Ontwerper: Sébastien Pauchon
Spelersaantal 2-4
Speelduur 30+ minuten
Opgenomen in de aanbevelingslijst "Spiel des Jahres 2008"
Verkrijgbaar: De betere spellenwinkels



Geen opmerkingen:

Een reactie posten