zondag 21 november 2010

A la Carte


Inleiding:
We gaan gezellig culinair aan de gang met z'n allen en daarbij laten we niets aan de verbeelding over. We hebben een echt gasfornuis tot onze beschikking, een pan, kooklepels, kruiden en een berg aan recepten. Ready, steady, cook!

Principe:
Als kok probeer ik gedurende het spel 5 verschillende gerechten te koken. Hiervoor moet ik het gasfornuis op de juiste temperatuur zetten en de juiste hoeveelheid specerijen aan het gerecht toevoegen. In de drie acties die ik mijn beurt krijg kan ik met een dobbelsteen mijn gas hoger draaien of er voor kiezen om mijn gerecht te kruiden.

De dobbelsteen bepaalt in hoeverre ik het gas omhoog mag zetten maar kunnen mij ook koffie kopjes opleveren. Dit zijn bonus fiches die mij tijdens mijn speelbeurt bijzondere acties op kunnen leveren als bijvoorbeeld het verpesten van een gerecht van een conculega kok, het stelen van een gerecht, het mogen uitvoeren van extra acties of welke mij simpelweg punten opleveren.
Als het er te heet aan toe gaat op het fornuis verbrand overigens het gerecht en kan deze linea recta in de prullenbak.

Het kruiden van de gerechten is een vak apart. De actie bestaat hieruit dat ik een potje met kruiden boven mijn pan moet omkeren in een vloeiende beweging zonder te schudden. Het doel is om de juiste hoeveelheid specerijen in de pan te krijgen. (vaak is een combinatie van kruiden gewenst) Lukt dit dan heb ik een perfect gerecht gemaakt gelijk een Michelin ster waardig. Deze krijg ik dan ook en als mij dit drie keer tijdens het spel mocht lukken dan heb ik zo wie zo het spel meteen gewonnen.
Maar veel vaker gaat er tijdens het koken toch wel iets mis en komen er net iets meer kruiden in de pan dan gepland. Of wil ik er per ongeluk onvoorzien wat zout bij gooien. In het spel zijn we gelukkig wel iets vergevingsgezind en zal een extra toefje zout of een petit overload aan peper het gerecht niet meteen doen mislukken. Maar je moet het ook niet overdrijven want met drie kruiden van een zelfde soort of drie zout in de pan kan het gerecht onverbiddelijk naar de prullenbak.


Het spel stopt zodra een speler vijf gerechten heeft gekookt. Hier moet in ieder geval wel een pannenkoek bij zitten danwel er moet in ieder geval een poging gedaan worden om deze te hebben gemaakt. Bij dit gerecht moet de pannenkoek in de pan worden omgegooid waarbij het gerecht nog al eens op ongeplande locaties beland.
Het is niet zonder reden dat ik nog even waarschuw voor de glazen wijn, bier en fris op tafel. Bij het kruiden van de gerechten willen de korrels nog al eens een andere route dan die naar de pan volgen. Het zal dan ook niet de eerste keer zijn dat een speler een specerij uit een longdrink glas aan het hengelen is.

Wat ik er van vind:
A la Carte is een echte fun game met een goede dosis geluk. Dat laatste is niet storend omdat het spel nu eenmaal erg luchtig is en veel meer gezien moet worden als een leuk verzetje. Het spel is stevig qua materiaal en mooi vorm gegeven.

De uitbreiding "A la Carte - Desert" maakt het mogelijk om dit spel met vijf spelers te spelen met daarbij ook nieuwe gerechten en kruiden. In 2009 is het spel opnieuw uitgebracht en met bovengenoemde uitbreiding is er ook nog een kleine extra uitbreiding in het blad "Spielbox" nr4. 2010 verschenen.

Spel geschikt als:










Categorie:



Info algemeen:
Uitgebracht in 1989 door Heidelberger Spielverlag
Uitgebracht in 2009 door Heidelberger Spielverlag
Ontwerper: Karl-Heinz Schmiel
Spelersaantal 2-4 (5 met de uitbreiding)
Speelduur: 30+ minuten
Verkrijgbaar: Internet b.v. Allgnames4you

Geen opmerkingen:

Een reactie posten