zondag 19 december 2010

Asara


Inleiding:
Al van verre is de stad Asara te zien. Haar ranke hoge torens reiken tot hoog boven de stad en als het zonlicht er op valt schitteren de gouden ornamenten de reiziger al van kilometers ver tegemoet. Asara is een betoverende stad waar aanzien bepaald wordt door je prestaties in de bouwkunst, de bouwkunst als het gaat om torens wel te verstaan.

Principe:
De spelers zijn bouwmeesters en proberen in vier speelrondes de meest imposante torens op te richten. Werklieden worden op pad gestuurd om diverse bouwdelen te verzamelen en uiteindelijk de torens op te richten, te verhogen en te verfraaien.

Afhankelijk van het spelersaantal krijgen de spelers werklieden in de vorm van speelkaarten uitgereikt. Door het uitspelen van deze werklieden kunnen de spelers torendelen kopen. Er zijn vier verschillende locaties die van de fundamenten, torenspitsen, tussenverdiepingen en raamdelen. Op elke locatie kunnen spelers beperkt delen inkopen door het uitspelen van hun werkers. In een beurt speelt de speler één van zijn werkers op een locatie naar keuze uit, betaald het juiste bedrag voor het gedeelte dat hij wil hebben (prijs hangt af van het soort toren dat men wil bouwen) en legt het gekochte deel weg achter zijn zichtschermpje. Zodra er een kaart van een willekeurige kleur op een locatie gespeeld wordt is deze kleur gedurende de lopende speelronde op die locatie verplicht . Als een speler deze kleur kaart niet heeft mag hij tegen inlevering van twee willekeurige kaarten alsnog zijn inkopen doen op deze locatie. Het aantal posities op een locatie is echter beperkt wat betekent dat als deze vol ligt er voor die speelronde geen zaken meer gedaan kunnen worden.

Naast de vier locaties waar men toren delen kan kopen is er in het centrum de bouwlocatie waar men een werker kan plaatsen en de torens tegen betaling, van achter je zichtscherm nu zichtbaar, in elkaar kan zetten, verhogen of verfraaien. Verder kent het speelbord vier driehoekige locaties waar de spelers andere acties kunnen uitvoeren. Zo is er de driehoek locatie waar de spelers geld kunnen krijgen, een locatie waar extra werkers te halen zijn, een locatie waar tegen betaling men nog extra inkopen kan doen op een locatie naar keuze en/of de startspeler oorkonde kan bemachtigen en als laatste de locatie waar men de ramen van de toren kan verfraaien. Op al deze locaties geld dat een eenmaal uitgespeelde kaart de kleur bepaald voor de rest van deze speelronde.


Aan het einde van elke ronde vind er een waardering plaats. Spelers krijgen punten voor het aantal gebouwde torens tot dan toe en voor elk gouden ornament in de toren. De startspeler oorkonde is ook een punt waard. Na de vierde en laatste speelronde volgt de eindwaardering. Spelers scoren nu punten voor de hoogste torens in de vijf verschillende kleuren en voor de meeste torens. (Voor beiden geld dat er ook punten te verdienen zijn voor de tweede positie). Voor elke 10 goud krijgen de spelers ook 1 punt.

Tijdens Spiel is er ook een gratis uitbreiding verschenen “Het huis van de Flessengeest”. Deze driehoek locatie kan aan het basisspel toegevoegd worden waarbij spelers tegen betaling een wens kunnen doen. Dit betekent dat zij een willekeurige actie op het bord kunnen uitvoeren ook al is deze inmiddels niet meer beschikbaar. Eventuele kosten die normaal aan deze actie vast zitten moet de speler wel betalen.


Wat ik er van vindt:
Asara is een zeer fraai uitgevoerd familiespel. Het speelbord is redelijk groot, kleurrijk en gedetailleerd. Het spel speelt vlot weg en biedt in de gevorderden versie duidelijk meer speelplezier. Gezien de redelijk eenvoudige regels kan het basisspel eenvoudig overgeslagen worden. De extra uitbreiding van Spiel is overigens erg leuk dus die doen we er standaard bij.

Categorie:


Info Algemeen:
Uitgebracht in 2010 door Ravensburger
Ontwerpers: Michael Kiesling en Wolfgang Kramer
Spelersaantal: 2 – 4
Speelduur: 40 minuten
Verkrijgbaar: Nu nog alleen internet maar komt vast rap uit in de Nederlandse versie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten