Woooaaaaah, tjeemig de peemig. Nu al opstaan? Maar het is nog zo vroeg! De schildersleerling rekt zich nog eens uit maar krijgt geen kans om zich nog eens om te draaien. “Er uit knul” brult zijn meester. Je moet naar de markt want ik heb verf nodig. Hier is het boodschappen-lijstje. En nu vlot in de benen jongen want het wordt een drukke dag. Chagrijnig en slaperig loopt de schildersleerling langs de kraampjes met verfartikelen. Waarom nou zo vroeg al op pad? De handelaren zelf zijn nog niet eens klaar met het uitstallen van hun waar!
In de kapel is de meester schilder al vroeg in de weer. Vandaag moeten de cherubijntjes af zodat we vervolgens door kunnen met de luchtpartij. De kardinaal zal tevreden zijn met het werk. Als het meezit dan is hij er vandaag en kunnen we hem zelf de resultaten laten zien van ons werk.
Het was een lange dag voor de meester schilder en zijn leerlingen. Maar ook een heuglijke dag. De kardinaal was zeer tevreden met ons werk en kijkt uit naar het vervolg. Dat vraagt om een klein feestje. Vanavond neemt de meester zijn leerlingen mee naar het theater en nu maar hopen dat we morgen iets langer mogen uitslapen.
Principe:
In het spel Fresko kruipen de spelers in de huid van meester schilders en hebben de opdracht om het plafond van een renaissance kerk te restaureren. Hiervoor moeten de spelers verf inkopen op de markt, verf mengen, en reparatiewerkzaamheden uitvoeren aan het fresco of aan het altaar. Omdat het een nog al tijdrovende klus is en de aanschaf van materialen voorgeschoten moet worden, worden er vaak ook kleine opdrachten tussendoor gedaan in het eigen atelier. Via het bekende “worker placement” principe kunnen leerlingen worden ingezet op verschillende taken. Deze inzet wordt in het geheim gepland op het eigen planbordje.
De speler met de minste prestigepunten begint de speelronde met het bepalen hoe laat hij zijn leerlingen wil laten opstaan. Dit is van invloed op het humeur van de leerlingen maar bepaalt ook de volgorder van spelen in de speelronde. Als ze mogen uitslapen gaat het moraal omhoog en als dit hoog genoeg is krijgt de speler er zelfs een extra leerling bij die hij vervolgens ingezet kan worden op één van de acties. Andersom, als de leerlingen keer op keer vroeg op moeten gaat het moraal omlaag en zal de speler uiteindelijk een leerling minder in kunnen zetten op de acties.
Op de eigen planbordjes kunnen de spelers de leerlingen inzetten op een aantal acties; het bezoeken van de markt, restaureren van het plafond in de kerk, portretten schilderen in het atelier, het mengen van verf of het verhogen van de moraal van de leerlingen. Het afwerken van deze geplande acties gaat in de volgorde zoals boven beschreven waarbij het tijdstip van opstaan bepaald wie er eerst mag. Aardig in deze is dat spelers de optie hebben om elke actie maximaal drie keer uit te voeren.
Vroeger opstaan betekent dat de speler meer keus heeft op de markt maar daar wel meer voor moet betalen. De speler die laat op staat heeft dus minder keus maar de kosten zijn er ook naar.
Restaureren van het plafond (of altaar) betekent het inleveren van de juiste verfblokjes afgebeeld op een tegel. Staat de bisschop in de buurt van de tegel (de groet witte pion) krijgt de speler extra punten. De tegel levert prestigepunten op en elke nieuwe speelronde 1 goud aan inkomsten.
Als een speler verlegen zit om geld dan kan hij portretten gaan schilderen in het atelier. Dat levert de speler 3 goud op. Het mengen van verf is het inwisselen van twee gekleurde blokjes tegen een andere kleur. Aan de binnenkant van het zichtschermpje staat de mengtabel weergegeven. Per keer mogen spelers twee nieuwe kleuren mengen. Als laatste kan een speler het moraal van de leerlingen verhogen met +2 voor elke ingezette werker op deze actie.
Na het doorlopen van de geplande acties wordt de volgende speelronde voorbereid. Nieuw aanbod op de markt, ontvangen van het geld en het bepalen van de speelvolgorde. De speler met de minste punten bepaald nu weer hoe laat hij wil opstaan. De laatste ronde in het spel start zodra er nog 6 of minder tegels van het plafond aanwezig zijn. Na de laatste ronde kunnen spelers nog punten krijgen voor elke twee goud dat ze beziten en dan kan de balans opgemaakt worden.
Uitbreidingen:
Het spel komt meteen al met drie kleine uitbreidingen in de doos en daar stopt het overigens niet. Er is inmiddels ook een uitbreiding op de markt “Fresko de Glazeniers” met wederom drie uitbreidingen. Op Spiel dit jaar was er nog een extra uitbreiding “Die Schriftrollen”.
De drie reguliere uitbreidingen kort beschreven zijn;
Portretten:
De schilderopdrachten in de studio. De speler kiest geld of een portret kaart naar keuze. Deze kaart kan de speler een permanent voordeel geven of een tijdelijke gunst.
Speciale opdracht van de bisschop:
Elke tegel van het plafond heeft aan de achterkant twee of meer dotjes verf afgebeeld staan. De opdracht tegels van de bisschop bestaat uit het verzamelen van drie van de zelfde dotjes/kleur verf. Heeft een speler die dan krijgt hij de opdrachttegel en de daarbij behorende bonus. Dit is doorgaans, aan het begin van elke ronde, geld en verf.
De speciale kleuren:
Nieuwe fresco tegels komen in het spel met meer complexe kleuren. Deze kleuren vragen om een uitgebreider mengproces maar levert de speler uiteindelijk meer prestigepunten op.
Wat ik er van vindt:
Fresko is een luchtig familie spel. Het speelt vlot, soepel en het ziet er prachtig uit. Het bepalen van de spelersvolgorde door middel van hoe vroeg je je bed uit rolt vind ik grappig gevonden als ook wat het doet met je humeur. Van de uitbreidingen is het goed te weten dat de uitbreiding “speciale kleuren” de speelduur van het spel wat oprekt. Alle drie de uitbreidingen zijn overigens leuk om in het spel mee te nemen.
Categorie:
Info algemeen:
Uitgebracht in 2010 door Queen Games
Uitgebracht in 2010 door Queen Games
Ontwerper: Marco Ruskowski & Marcel Susselbeck
Spelersaantal: 2 – 4
Speelduur: 45 minuten
Verkrijgbaar: Internet & betere spellenwinkel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten