maandag 3 januari 2011

2010, een korte terugblik

2011 is daar en op spellengebied heeft de start van een nieuw jaar vaak een aantal bijwerkingen. Ik zal niet de enige veelspeler zijn die de balans opmaakt van het afgelopen jaar. Vaak zie ik mensen hun scores opschrijven op kladblokken, schriften en in telefoons om ze vervolgens bij te werken in excel lijstjes of om ze op “Board Game Geek” in de database te proppen.

Hoeveel spellen hebben we gespeeld in 2010, hoeveel waren er nieuw en welke waren de toppers?

Wat waren de tegenvallers, met hoeveel verschillende mensen heb ik eigenlijk in totaal gespeeld en wat waren de meest productieve en minst productieve maanden van het jaar?
Kortom, je kan ook een beetje doorschieten in de spellen hobby.

5 jaar geleden heb ik een A6 (schets) boek met harde kaft gekocht bij de witte boeken hal en ben daar al mijn gespeelde spellen in gaan bij houden. Nu, exact 5 jaar later, is het boek vol en heb inmiddels een start gemaakt met deel 2. Begon ik op 31 december 2005 met “Alles im Eimer”, zo sloot ik 2010 af met “Viva Il Re”. Schreef ik in 2005 en 2006 de scores op en met wie ik speelde, zo begon ik in 2007 er korte impressies bij te schrijven en maakte soms schetsjes van spelelementen om de pagina wat op te sieren. Vanaf 2009 heb ik de schetsjes maar weer gelaten voor wat ze waren want het werd zo'n verplichting op het laatst.
Het bijhouden van scores met het er bij schrijven van een toelichting zorgt er voor dat je diverse spelsituaties weer aardig voor de geest kan halen en dat is op zich wel weer leuk. Ook nu schrijf ik graag nog dat op wat me is opgevallen tijdens het spelen van een spel.

Kan je er verder iets mee? Nee, eigenlijk niet, maar het is een hobby en wat mij betreft blijf ik mijn spellenregistratie stug volhouden. Op zich kan ik nu wel een idee krijgen wat ik zo de afgelopen 5 jaar op de keukentafel heb gehad en misschien daar een conclusie uit trekken. Overigens; de term “veelspeler” die ik ook wel vaker her en der terug lees is voor mij een relatief begrip. Geen idee wat de definitie van een veelspeler is. Wellicht kwalificeer ik me niet eens als veelspeler al denk ik dat als je over 5 jaar gemiddeld 252,6 keer per jaar een spelletje speelt je jezelf best wel veelspeler mag noemen.

Dat alles gezegd hebbende wat haal ik dan uit die 5 jaren spelplezier?

5 jaar spelletjes spelen is goed voor het spelen van 318 unieke titels die samen goed zijn voor 1263 spelmomenten. (gemiddeld 252,6 spellen per jaar dus).

De twee meest gespeelde spellen zijn “Kubb” (41 keer) en “Hick Hack im Gackelwack” (37 keer) wat niet echt verwonderlijk is omdat deze spellen altijd mee gaan op vakantie en dus vooral tijdens de zomerperiode veel gespeeld worden met de kids.

Als meest gespeelde kaartspel komt “Dominion” uit de bus rollen met 32 keer spelen en “Cash'n Guns is de onbetwiste partygame met ook 32 keer spelen.

Van de behendigheidsspellen is Carabande de favoriet met 24 sessies.

“Castle Panic” is met 17 keer het meest gespeelde coöperatieve spel en “ Kingsburg” is met 10 keer spelen het meest gespeelde worker placement / eurogame spel in de afgelopen 5 jaar geweest.

In de afgelopen 5 jaar heb ik 149 spellen slechts 1 keer gespeeld. Dat is jammer omdat veel spellen pas goed tot zijn recht komen als ze vaker gespeeld worden. Hierbij dan ook het dilemma hoe ik het dit jaar aan moet gaan pakken; Ga ik deze spellen proberen vaker te spelen of richt ik mij op het arsenaal nog nooit gespeelde spellen die soms al jaren op de plank liggen te wachten om gespeeld te worden?

Als ik er even goed over nadenk dan moet ik al deze gedachten gewoon over boord zetten. Een spel speel je voor je plezier en niet om dat het past binnen een vooral bepaalde doelstelling die gehaald moet worden. Al spelend moet ik mijn spellenverzameling gaan (her) ontdekken, kritischer zijn in het houden of afstoten van een spel om uiteindelijk een leuke verzameling spellen over te houden welke in aantallen nog enigszins behapbaar is.
Een mooi voornemen wat ik mee neem in mijn achterhoofd maar ik ga me er op voorhand maar niet op vastleggen. Laten we maar eens kijken hoe we dit jaar al spelend doorkomen kijken we bij gelegenheid wel weer terug.

Een goed 2011!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten