zondag 5 december 2010

Sobek


Inleiding:
Het is een drukte vanjewelste aan de oevers van de Nijl. Vlak bij de stad El-Fajoem wordt een tempel ter ere van de krokodillengod Sobek opgericht. Schepen varen af en aan met grondstoffen en bouwmaterialen. Het zijn de slimme handelaren die prijzen van hun waren zo weten te beïnvloeden dat ze er de beste prijzen (punten) voor kunnen krijgen. Menig schip op de Nijl is om duistere reden vertraagd daar waar andere keurig op tijd de haven aan doen. Corruptie is van alle tijden maar met beleid anders gaat het je geld kosten in plaats van dat het je geld oplevert.

Principe:
De spelers slaan grondstoffen in aangevoerd door schepen die de haven aan doen in de vorm van kaarten. Er worden 9 kaarten langs het scorespoor uitgelegd. Vanaf de tempel tot en met het begin van het scorespoor. Vanaf het begin van het scorespoor kunnen spelers om beurten een kaart (een lading) op de hand nemen. De voorste kaart in de rij is het schip wat momenteel in de haven aan doet. Alle andere schepen zijn nog in aantocht. De handelaar kan één waar/kaart kiezen van de eerste 4 schepen/kaarten in de reeks. Alle kaarten die de speler overslaat in zijn keuze zijn als het ware omgekochte schepen. Deze schepen verdwijnen uit de reeks en komen onder de grote geldbuidel van de speler te liggen. De speler kan elke beurt kiezen om waren in te slaan net zo lang tot alle 9 kaarten op zijn. Op dat moment wordt er weer een nieuwe reeks uitgelegd.
De speler kan er ook voor kiezen om zijn handelswaar te verkopen (in punten om te zetten). In dit geval moet hij een kaarten set van minimaal drie dezelfde kaarten uitleggen en is de beurt voorbij. Een derde optie is dat de speler een persoonskaart uitspeelt die hem meteen een bijzondere actie oplevert. Deze persoonskaarten zitten in de kaartenstapel die uitgelegd wordt langs het scorespoor. Deze kaarten hebben een afwijkende kleur qua achterzijde omdat deze kaarten in de uitgelegde reeks dicht neergelegd moeten worden daar waar de reguliere goederen juist open neer gelegd moeten worden. Het is dus aan de speler of hij een dichte kaart wil oppakken of een goederen kaart elders in de rij.
De eerste vijf uitgelegde sets leveren een bonusfiche op. De speler die een set uitlegt kiest één van de vijf fiches uit en voert gelijk de bijbehorende actie uit.


Het spel duurt drie rondes. Elke ronde eindigt als de laatste speelkaart door een speler getrokken is en wordt gevolgd door een waardering. De waardering bestaat uit twee delen. Alle scarabeeën in een kaartenset (icoontjes op de kaartrand) worden opgeteld en vermenigvuldigd maal het aantal kaarten in de set. Heeft de speler nog sets in zijn hand dan komen deze op tafel te liggen en score deze sets punten gelijk aan het aantal scarabeeën (zonder de vermenigvuldiging. Verder worden er nog minpunten vergeven aan de meest corrupte speler. De speler die het meest corrupt is (hoogst aantal kaarten onder de geldbuidel) moet met zijn speelsteen terug bewegen op het scorespoor, als voorbeeld:
Stel de speler heeft deze speelronde 32 punten gehaald. Deze score wordt vervolgens door 10 gedeeld en naar beneden afgerond. De speler moet zijn speelsteen nu 3 passen op het scorespoor omlaag zetten en wel drie passen gelijk aan het symbool waarop de speelsteen op dat moment staat. Staat de speelsteen op een Ankh symbool moet de speler dus drie Ankh symbolen terug gaan op het scorespoor.


Wat ik er van vindt:
Sobek is een grappig kaartspelletje wat goed met 2 tot 4 personen te spelen is. De keuze wat te doen tijdens de speelbeurt ligt niet altijd voor de hand wat het spelletje des te uitdagender maakt. De corruptie in het spel maakt het een stuk uitdagender. Zo sta je flink voor en zo duikel je weer flink omlaag.
Het spelletje heeft een leuke uitstraling en vooral de binnenkant van het doosje is leuk vorm gegeven.

Categorie:



Info algemeen:
Uitgebracht in 2010 door Game Works
Ontwerper: Bruno Cathala
Spelersaantal: 2 – 4
Speelduur: 40 minuten
Verkrijgbaar: Internet





Geen opmerkingen:

Een reactie posten