De koning is dood!
Lang leve de koning!
En zo staat ons, als invloedrijke adviseurs, de schone taak te wachten om een nieuwe troon opvolger naar voren te schuiven. Onze invloed wenden wij aan om vooral de juiste persoon in het zadel te krijgen.
Principe:
De spelers proberen aan de hand van hun eigen voorkeur (opdrachtkaart) de eigen kandidaten zo hoog mogelijk in het kasteel te bewegen en het liefst op de troon te krijgen. Elke keer als een speler aan de beurt is mag hij één figuur een verdieping omhoog bewegen waarbij er nooit meer dan vier figuren zich op een etage mogen bevinden. Zet de speler een figurr in de troonzaal dan volgt er een verplichte stemmingsronde.
Op het speelbord staat een kasteel afgebeeld met 7 verdiepingen. Van de kelder tot aan de troonkamer helemaal boven aan. Er zijn 13 gegadigden voor de troon die stuk voor stuk door de spelers op het speelbord gezet worden (elke speler plaatst, afhankelijk van het spelersaantal, een gelijk aantal figuren in het kasteel). Deze figuren mogen alleen starten op de 2e tot en met de 5e verdieping. De bovenste 2 etages van het kasteel blijven leeg en de resterende figuren starten in de kelder van het kasteel.
Alle spelers hebben stemkaarten in hun bezit. Deze kaarten houden ze verborgen (in de hand) voor de andere spelers. Elke speler bezit een “Voor” kaart en, afhankelijk van het aantal spelers, meerdere “Tegen” kaarten. Als een stemming plaats vind (er wordt een figuur in de troonzaal geplaatst) moeten alle spelers een stem uitbrengen op deze persoon. Als een ieder “Voor” stemt is de speelronde voorbij en worden de punten verdeeld. Als één of meerdere spelers “Tegen” stemmen dan wordt deze figuur afgeserveerd en uit het kasteel gekukeld. De uitgebrachte “Tegen” stemmen gaan uit het spel en de “Voor” stemmers krijgen hun kaart terug. Het is dus een kwestie van tijd dat alle spelers “Voor” een figuur stemmen.
De spelers hebben elk een verlanglijstje waarop 6 personen staan vermeld. Dit zijn de gegadigden die bij voorkeur (hun voorkeur) kans maken op de troon en anders liefst zo hoog mogelijk in het kasteel hun posities gaan innemen. Zodra de spelers unaniem de nieuwe koning hebben gekozen stopt de speelronde en worden er punten vergeven. De gegadigden die op de verlanglijst van de speler staan en die nog op het speelbord staan (hoger dan de kelder) leveren nu punten op. Des te hoger ze in het kasteel staan des te meer punten ze opleveren.
Na de speelronde worden de 13 figuren weer naast het speelbord gezet, krijgen de spelers hun “Tegen” stemmen weer terug, pakken een nieuwe opdracht kaart. De figuren worden weer in het kasteel geplaatsts en zo worden de speelrondes twee en drie vervolgens ook gespeeld. De speler met de meeste punten wint uiteindelijk het spel.
Een extra regel in deze is dat als een speler in de laatste speelronde geen enkel punt weet te scoren hij het maximale aantal punten, wat haalbaar is in een speelronde, verdiend. (34 om precies te zijn)
“Viva Il Re” is een grappig bluf spel wat vlot speelt en zeker tot enige hilariteit kan en zal leiden vooral als spelers risico’s gaan nemen tijdens het stemmen. Een “Voor” stem terwijl een speler de persoon liever niet op de troon wil hebben scheelt in het afleggen van een “Tegen” stem. Het risico is alleen wel dat als een ieder ja stemt, je met een ongewenste koning zit opgescheept.
Categorie:
Info Algemeen:
Uitgebracht in 1998 door Ravensburger
Ontwerpers: Stefano Luperto
Spelersaantal: 3 – 6
Speelduur: 30 minuten
Verkrijgbaar: Spellenspeciaalzaken en internet
Geen opmerkingen:
Een reactie posten