woensdag 23 november 2011

Quarriors!



Hoe moet je voor dit spel nu een interessante inleiding schrijven zonder dat de lezer meteen afhaakt? Ik vraag me dit af want tijdens het doorlezen van de regels krijg ik een soort flippo achtig ninja turtle pokemon gevoel over me.

We zijn machtige mystieke helden die met behulp van het mysterieuze magische goedje “quiddity” quarry wezens weten op te roepen en te voorzien van machtige spreuken om hiermee onze rivalen te bevechten. De overwinnaar zal door keizerin Quiana van het machtige rijk Quaridia tot kampioen der kampioenen uitgeroepen worden.

Nou mooi! Ik kan niet wachten, waar wachten we nog op. Gooi open die blikken koektrommel, kunnen we gaan hakken!

Het principe:
Het vierkante blik heeft het uiterlijk van een “quarriors!” gevechtsdobbelsteen. In de trommel vind ik 4 dobbelsteenzakjes in 4 spelerskleuren, een klein scorespoor bordje en een set speelkaarten bestaande uit 3 basiskaarten, 30 monsterkaarten (10 verschillende monsters in drie kaartvarianten met wisselende kosten en eigenschappen) en 20 magische kaarten (5 verschillende in vier varianten eveneens met wisselende kosten en eigenschappen). Onder dit treetje vind ik, als klap op de vuurpijl, een zak met 130 dobbelstenen.





De setup van het spel bestaat uit het neerleggen van de 3 basiskaarten, 7 monsterkaarten en 3 magische kaarten aan de rand van het speelveld. De monster- en magische kaarten worden at-random getrokken. De gehele set wordt op een “Dominion” achtige wijze neergelegd en wordt vervolgens “de wildernis” genoemd. (Ik zelf hou het op “de etalage”).

Elke kaart soort heeft een eigen set van 5 dobbelstenen welke naast of op de betreffende kaart worden neergelegd. Uitzondering hierop zijn de zogeheten witte “Quiddity” dobbelstenen. Quiddity is het betaalmiddel, Manna, Kracht of hoe je het ook wil noemen. De eenheid waarmee spelers monsters en spreuken kunnen kopen en activeren.



De spelers starten met een dobbelsteenzakje waarin 4 helpers (bruine monsters) zitten en 8 witte “Quiddity” dobbelstenen. Met de klok mee trekt de actieve speler nu 6 dobbelstenen uit de zak en start zijn beurt.


Alle 6 de dobbelstenen worden gegooid. De “Quiddity” dobbelstenen leveren alleen maar Quiddity op wat je kan gebruiken als betaalmiddel. Monster en magische dobbelstenen hebben afwijkende zijden. 3 zijden leveren de speler “Quiddity”op en de overige zijden activeren het monster of de spreuk.

Als een monsterdobbelsteen het monsterteken laat zien, kan de speler deze activeren door er de benodigde kosten “Quiddity” (jongens ik kap nu met dat woord want ik wordt er gek van) voor te betalen. Op de gegooide zijde van de dobbelsteen staan links boven de kosten van het monster vermeld, rechts boven de aanvalswaarde en rechts onder de verdedigings waarde.

Links onder staat eventueel nog een merkteken die een speciale actie, behorende bij dit monster activeerd.

Heb ik een monster gegooid en wil deze activeren dan betaal ik de kosten door dobbelstenen in de afleg te plaatsen. Hou ik nog betaalmiddel over, of heb ik geen monster om te activeren, mag ik één monster of spreuk uit de etalage kopen. Deze dobbelsteen gaat samen met de overige dobbelstenen in de afleg.

Als ik wederom aan de beurt ben en mijn monster is nog steeds actief, scoort mijn monster punten. Deze score is terug te vinden op de monsterkaart in de etalage. Ik werk de score bij op het scorespoor en het monster gaat in de afleg.




Tijd om 6 nieuwe dobbelstenen uit de zak te trekken. Gaandeweg zal je meer monsters en spreuken verzamelen en zal je voorraad dobbelstenen (deck) toenemen. Bepaalde dobbelstenen stellen je in staat om dobbelstenen bij te trekken of om dobbelstenen over te gooien. Is de zak leeg, gooi je alle dobbelstenen vanuit de afleg weer terug in de zak.

Het bevechten van de tegenstanders gaat in dit spel als volgt; Zodra je één of meerdere monsters geactiveerd hebt (en betaald) tel je de aanvalswaarde van deze monsters bij elkaar op. De totale aanvalssterkte wordt vergeleken met de verdedigingswaarde van het sterkste monster van de tegenstander (de linker buurman) Is de aanvalswaarde gelijk of hoger dan de verdedigingswaarde van het monster van de tegenstander, is deze verslagen en gaat deze direct naar de afleg. Heeft de aanvaller nog aanvalssterkte over na dit duel en zijn er nog meer monsters over bij de linker buurman, gaat het gevecht door tot dat de aanvalssterkte geheel verbruikt is of niet meer voldoende is om een monster te verslaan.

Deze exercitie wordt herhaald bij elke tegenspeler met de klok mee waarbij de volledige aanvalssterkte voor elke speler gelijk is.

Magische dobbelstenen kunnen, als ze tijdens het gooien actief worden, vaak meteen aan een monster gekoppeld worden om de statistieken van dat monster te beïnvloeden. Je mag echter een actieve spreuk opzij leggen en gebruiken op een moment waarop je deze als speler beter uitkomt. Dit kan ook tijdens een latere speelronde het geval zijn.

Als een monster heeft gescoord gaat deze naar de afleg. Per monster dat gescoord heeft mag de speler ook een dobbelsteen uit zijn afleg vernietigen. Hij legt deze dobbelsteen terug in de etalage. De reden om dit te doen is om je voorraad dobbelstenen beperkt te houden en om de zwakkere dobbelstenen gaandeweg uit je verzameling te verwijderen. (Doet erg denken aan het verwateren van je deck).

Afhankelijk van het aantal spelers eindigd het spel zodra een speler 12 punten (bij 4 spelers), 15 punten (bij 3 spelers) of 20 punten (bij 2 spelers) heeft gehaald.




Wat ik er van vind:
Quarriors is Dominion met dobbelstenen. Laat het achterliggende thema voor wat het is en je hebt een aardig dobbelspel. Een spel wat ongetwijfeld een hype wordt bij de meer jeugdige spelliefhebbers. Daarnaast leent het spel zich uitstekend voor een heel scala aan uitbreidingen waarvan de eerste inmiddels al het daglicht heeft gezien. Een partijtje Quarriors is snel gespeeld en bij voorkeur met 3 of 4 spelers. Geen hoogstaand strategisch niveau, vooral veel gooi en smijtwerk uit de losse pols (op zijn tijd ook best wel lekker toch).

Categorie:




Info algemeen:
Uitgebracht in 2011 door Wizkids
Ontwerpers: Mike Elliot & Eric M. Lang
Spelersaantal: 2 – 4
Speelduur: 30 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen