Ook dit jaar pakte Queen Games weer groots uit op Spiel. Naast de geijkte stand in hal 10 had de firma twee nieuwe tactische locaties in hal 5 ingenomen. Er was dus geen ontkomen aan, je moest wel aan hun producten voorbij. Op zich niet erg en zeker niet als je geinteresseerd bent in minder zware familie spellen.
Sinds vorig jaar steekt Queen Games haar spellen in een nieuw jasje. De rechthoekige verpakking heeft plaats gemaakt voor vierkante spellendozen met een vaste layout als het gaat om het logo en de inmiddels herkenbare golvende geel/witte lijnen. Het ziet er allemaal prachtig uit. En ook het spelmateriaal zelf is kwalitatief in orde.
Dit jaar viel mijn oog op Kingdom Builder, een spel waarbij spelers gebieden van het speelbord bezetten met eigen huisjes om zich zo stukken land eigen te maken. Scoren gaat aan de hand van speciale opdrachtkaarten. Deze geven aan op welke wijze spelers punten kunnen scoren aan het einde van het spel.
Dit jaar viel mijn oog op Kingdom Builder, een spel waarbij spelers gebieden van het speelbord bezetten met eigen huisjes om zich zo stukken land eigen te maken. Scoren gaat aan de hand van speciale opdrachtkaarten. Deze geven aan op welke wijze spelers punten kunnen scoren aan het einde van het spel.
Principe:
Het speelbord van Kingdom Builder wordt opgebouwd uit 4 verschillende delen. Deze 4 delen vormen het speelveld van 20 bij 20 zeshoeken groot. Op elk gedeelte van het bord staan 1 of 2 zilver-grijze kastelen afgebeeld en 1 of 2 steden met speciale eigenschappen.
Verder ligt er een lappen deken voor je van kleuren welke 6 verschillende typen land voorstellen en niet te vergeten de blauwe waterpartijen. Alle landtypen zijn in het spel te bebouwen behalve de bergen.
Op elke stad worden twee fiches neergelegd die corresponderen met de eigenschap van die stad. We trekken dicht 3 van de 10 opdrachtkaarten en leggen deze open naast het bord. Verder hebben we nog een klein stapeltje trekkaarten met daarop afgebeeld de te bebouwen landschapstypen. De spelers nemen hun 40 houten huisjes voorzich en trekken een landschapskaart, we benoemen een startspeler en we kunnen aan de slag.
Het principe is eenvoudig; Landschapskaartje open leggen, drie huisjes uit je voorraad pakken en deze op het bord zetten. Landschapskaartje afleggen, nieuw kaartje trekken en de beurt gaat naar de volgende speler.
Nu niet meteen te snel oordelen, al geef ik toe dat het niet al te spannend en indrukwekkend klinkt, we gaan even in op de details;
Als speler ben je gebonden aan het landschapstype wat op de getrokken landschapskaart staat. Dit betekent dat je in de speelbeurt je drie huisjes alleen mag inzetten op dat landschapstype op het speelbord. Aan het begin van het spel staan er nog geen huisjes op het speelbord dus je bent op dat moment geheel vrij waar je de drie huisjes neerzet. Op elke zeshoek komt 1 huisje te staan. De basis regel in dit spel is dat je alle huisjes verplicht aangrenzend aan elkaar moet plaatsen. Je mag je huisjes dus niet opsplitsen tenzij je niet anders kan. Dit maakt het plaatsen van je huisjes op zich al een stuk interessanter want in de praktijk blijkt dat je je nederzettingen (groepen huisjes) liefst verspreid over het speelbord in wil zetten en niet allemaal op één grote hoop.
Zodra je nederzetting aan een stad grenst mag je het fiche wat op die stad ligt pakken. In de opvolgende speelbeurten mag je fiches gebruiken om extra acties uit te voeren. Dit kan betekenen dat je een extra huisje mag plaatsen op een bepaald landschapstype, dat je een huisje op het water mag bouwen (is normaliter niet toegestaan), dat je één huisje van het speelbord twee vakjes mag verschuiven in een rechte lijn of dat je een extra huisje aan de rand van het speelbord mag bouwen. De volgorde waarin je speciale acties of het regulier bouwen van je drie huisjes uitvoerd is vrij.
Voor alle bouwacties geld de vuistregel: “Huisjes moeten, indien mogelijk, altijd aan reeds bestaande nederzettingen gebouwd worden”.
Zodra je in een speelbeurt weer 3 huisjes in moet zetten ben je dus verplicht om eerst te kijken of er aan het landschapstype, waarop je moet bouwen, al een nederzetting van je grenst. Zo ja dan moet je daar dus verder bouwen. Zijn er meerdere locaties op het bord dan is het aan jou om te beslissen waar je verder wilt bouwen waarbij je de 3 te bouwen huisjes ook naar believen mag opsplitsen. Grens je niet aan het gespeelde landschapstype, of heb je deze net volgebouwd, dan ben je vrij om de huisjes elders op het bord in te zetten.
Wat je als speler wilt is om zoveel mogelijk fiches te verzamelen welke je extra acties geven. Van elke stad mag je als speler maar één fiche claimen. Je zal dus wegen moeten vinden om met je huisjes ook aan te sluiten aan andere steden.
Zodra een speler door al zijn huisjes heen is wordt de lopende ronde nog uitgespeeld en volgt de eindtelling. We krijgen nu 3 punten voor elk kasteel waaraan wij met onze nederzettingen grenzen en verder krijgen we punten voor de drie actieve opdrachtkaarten.
Opdrachten zijn bevoorbeeld;
- Voor elk huisje aan het water 1 punt (de visser)
- Voor elk huisje aangrenzend aan een stad 1 punt (werkers)
- Voor elke stad/kasteel die je met elkaar verbind 4 punten (Handelaar)
- Speler met de meeste huizen per borddeel 12 punten (2e 6 punten)
- De horizontale lijn waar je de meeste huizen op hebt gebouwd (2 punten per huis)
Wat ik er van vind:
Na het spelen van een paar potjes Kingdom Builder was ik enigzinds opgelucht. Er zit gelukkig meer uitdaging in dan ik in eerste instantie had verwacht. Het is een vlot spel wat je makkelijk binnen de gestelde 45 minuten kunt spelen. Verwacht geen extreme diepgang of intensieve interactie. Je bent over het algemeen druk bezig je eigen doelen te bereiken al kan je wel dwarsgezeten worden door de tegenstander die je de weg afsnijd of een fiche voor je neus wegkaapt.
Aangezien er 8 verschillende speelborden zijn met even zovele speciale acties is de opbouw van het speelbord en de daarbij behorende speciale acties elk spel weer anders. Ook het gegeven dat er tijdens een spel 3 van de 10 opdrachtkaarten worden gebruikt zorgt voor de nodige afwisseling.
Kingdom Builder is een spel dat prima in de Queen serie past. Het is een echt familie spel met een lage instap, eenvoudig spelmechanisme en een goede herspeelbaarheid. Als het een keertje een wat luchtiger spel mag zijn dan mag het zeker dit spel zijn.
Categorie:
Info algemeen:
Uitgebracht in 2011 door Queen GamesOntwerper: Donald X. Vaccario
Spelersaantal: 2-4
Speelduur: 45 minuten.
Test, test;
BeantwoordenVerwijderenEens kijken of ik op mijn eigen Blog een berichtje achter kan laten.
...Nee maar.... gelukt!
Het wordt nog eens wat.
G.
Alles werkt prima hoor Gerard.
BeantwoordenVerwijderenIk lees braaf je stukjes en ben dan ook blij dat je weer "terug" bent...
Ik zit te wachten op je recensie van Quarriers. :-)